Εν Δυνάμει Προαγωγή υγείας και εκπαίδευσης
Η προαγωγή υγείας εντάσσεται σε ευρύτερες γνωστικές περιοχές και άξονες δράσης υψηλής προτεραιότητας παγκοσμίως με στόχο την προάσπιση της υγείας των πολιτών, τη βελτίωση όλων των παρεχόμενων υπηρεσιών και, τη μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων ώστε να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής όλων των ομάδων του πληθυσμού και των κοινοτήτων. Στόχος μας μέσω της προαγωγής υγείας στα πλαίσια της καθημερινής ζωής των ανθρώπων είναι να αναλαμβάνουν αυθόρμητα ή οργανωμένα υπεύθυνη δράση για την υγεία τους, που αποτελεί σημαντικό συντελεστή της καθημερινής τους ζωής. Η επιδίωξη αυτή απαιτεί πλήρη και συνεχή πρόσβαση στην πληροφόρηση για Θέματα υγείας και τη μέγιστη επικοινωνία όλων των σχετικών πληροφοριών στο σύνολο του πληθυσμού.
Ο Χάρτης της Οτάβα για την Προαγωγή της Υγείας (1986)
Ανθολόγηση αρχών και στόχων
Ο χάρτης της Οτάβα πρόταξε το κοινωνικό μοντέλο της υγείας και διαμόρφωσε κοινή ατζέντα για την υγεία σε παγκόσμιο επίπεδο. Η επίτευξη της υγείας δεν είναι μόνο προτεραιότητα των επαγγελματιών υγείας ,αλλά τα σημαντικά μέτρα για τη βελτίωση της πρέπει να λαμβάνονται σε συνεργασία και συντονισμένη προσπάθεια και άλλων τομέων όπως του πολιτικού, του νομοθετικού . Η Οτάβα έδωσε έμφαση τόσο στην ατομική ευθύνη (ανάπτυξη δεξιοτήτων του ατόμου για να ασκήσει έλεγχο σε επιλογές που ευνοούν την υγεία)όσο και στην κοινοτική ευθύνη(συμμετοχικές διαδικασίες) και στις πολλαπλές συνεργασίες διαφόρων τομέων και φορέων.
Συνοψίζοντας ,οι πέντε στρατηγικές που ορίζονται στον Χάρτη της Οτάβα για την Προαγωγή της Υγείας είναι :
Η υγεία αποτελεί ένα από τα βασικά ανθρώπινα δικαιώματα. Το κράτος θα πρέπει να εξασφαλίζει το δικαίωμα κάθε ανθρώπου να απολαμβάνει το υψηλότερο εφικτό επίπεδο φυσικής και ψυχικής υγείας, και οι σύγχρονες πολιτικές υγείας θα πρέπει να παρέχουν τις συνθήκες που θα επιτρέψουν την άσκηση αυτού του δικαιώματος.
Ένας άλλος σημαντικός τομέας είναι η εκπαίδευση. Η μεταλαμπάδευση των πληροφοριών και το άνοιγμα προς τους ανθρώπους είναι το σημαντικότερο για την εξέλιξη των πραγμάτων. Γνώσεις και δεξιότητες μέσω των προγραμμάτων μας μεταφέρονται ώστε να είμαστε όλοι συντονισμένοι σε αυτά που συμβαίνουν.
Σύμφωνα με τον Ντυρκέμ, η εκπαίδευση ορίζεται ως η δράση που κατευθύνεται από τις γενιές των ενηλίκων στις γενιές εκείνες που δεν είναι ακόμα αρκετά ώριμες για την κοινωνική ζωή.
Ό,τι είναι η γλυπτική για ένα όγκο μαρμάρου, είναι η εκπαίδευση για την ανθρώπινη ψυχή ~ Τζόζεφ Άντισον
Τρία πράγματα χρειάζεται η εκπαίδευση: τη φύση, τη μάθηση και την άσκηση ~ Αριστοτέλης